Fisken - då och nu

Historia

Hösten 1999 beslutade ett gäng goda vänner, som arbetade kommunalt, att det var dags att sätta planerna i verket för att starta en personalkooperativ förskola. En förskola som har konfessionella inslag och som värnar om små barngrupper.

Kommunen var positiv till initiativet, men ville att förskolan skulle ligga centralt. Efter lite letande hittade man den nuvarande lokalen och beslutet togs att starta januari 2000.

Nu har vi hållit på ett bra tag och vi har sett hur fler enskilda förskolor startat som komplement till kommunens. Vi har bytt ut styrelsemedlemmar under årens lopp, men haft/har en god stabilitet i arbetslag och styrelse.

Den juridiska formen för förskolan är ekonomisk förening, där personalen är medlemmar och ev. överskott går in i verksamheten.

Nuläge

Vi är fortfarande glada över beslutet att våga starta en personalkooperativ förskola. Det är härligt att gå till jobbet och veta att vi som jobbar här, har både ansvaret och möjligheten, att göra ett bra arbete för barnen.

Vi har sett det som en förmån att låta förskolan också vara en plats där barn får möta personal med olika hemspråk och nationaliteter, som en del i vårt värdegrundsarbete, men också en plats där integration sker i vardagen.